Vaatteet ovat tulevaisuudessa investointi – Nanso ja Emmy tekevät sen mahdolliseksi
Siitä ei ole aikaa kuin muutamia vuosikymmeniä, kun vaatteet vielä kirjattiin perunkirjaan. Nykyisin sinne merkitään vain auto, asunto tai vaikkapa arvokkaampi taide, jolla on selvä jälleenmyyntihinta. Kehityskulku kertoo osin siitä, että vaatteet nähdään liian usein kulutustuotteina, eikä niinkään jälleenmyyntiarvoaan pitävänä investointihyödykkeenä.
Haluamme muuttaa ajattelua vaatteiden kulutuksesta, koska se on aidosti mahdollista. Olemme matkalla yhä pitkäikäisempiä tuotteita ja meille on yhä tärkeämpää mahdollistaa Nanso-tuotteille mahdollisimman helppo jälleenmyyntimahdollisuus, jotta vaatteelle voi syntyä useampi elämä.
Kun katsomme tulevaisuuteen, on selvää, että kiertotalouden mallit kehittyvät. Olemme nyt yhdistäneet käytettyjen vaatteiden myynnin osaksi Nanson palvelua: second hand -vaatteiden myynti on osa palvelupolkuamme ja palvelun taustalla on kumppanimme, Suomen suurimman second hand -vaatteiden verkkokauppa Emmy, joka hoitaa Nanson asiakkaiden vaatteiden myynnin. Vaatteista saatavat myyntituotot tulevat suoraan Nanson asiakkaille joko lahjakortin tai rahan muodossa, ja lisäksi palkitsemme asiakkaita jokaisesta myydystä second hand -erästä, taustoittaa johtaja Jenni Homer Nansolta.
Tällaisten mallien myötä me tosiasiassa teemme matkaa sellaiseen maailmaan, jossa laadukas second hand -vaate muodostaa maksuvälineen. Kehityskulku mahdollistaa aina vain parempilaatuisten vaatteiden ostamisen, mikä on kestävyysmuutoksen edellytys. Juuri tällaista kehityssuuntaa maailma tarvitsee. Mutta edellytyksenä on toimiva markkina ja kuluttajille helpot mallit, sillä käytetyn tavaran myymisestä ei saa tulla kiireisen ihmisen kokopäivätyö, kertoo Emmyn toimitusjohtaja Timo Huhtamäki.
Kuvassa perehdymme porukalla ehkä yhteen second hand -markkinoiden kiertotalouskelpoisimmista tuotteista, ikoniseen Nanson mekkoon.
Meillä ei olisi hätäpäivää, jos kaikkien brändien kiertotaloudellinen kunnianhimo yltäisi tälle tasolle. Olimme jo alusta saakka liikuttavan yksimielisiä siitä, että meidän on inspiroitava ihmiset herättämään kaapeissaan nukkuva pääoma ja luomalla vaatemarkkinaa, jossa jokainen vaateostos nähdään investointina eikä kulutuksena, jatkaa Huhtamäki.