Usein kysyttyä


Usein Kysyttyjä Kysymyksiä myymisestä ja ostamisesta Emmyssä.

MYYMINEN

Mitä myydä?

  • Kuinka suuri osa Emmyyn myyntiin lähetetyistä tuotteista menee kaupaksi, ja millaisia myyntituottoja Emmyn myyjät saavat?

    Myyntituottojen määrä myyjien välillä vaihtelee paljon, sillä tuottoon vaikuttaa myytävien tuotteiden merkki, kunto, laatu ja luonnollisesti myös määrä. Joidenkin myyjien kuukausittainen myyntituotto voi olla useita satasia, jollain toisella taas kymppejä.

    Kun katsotaan kokonaisuutta, 70 % kaikista Emmyyn toimitetuista tuotteista saa uuden omistajan verkkokaupan kautta.

    Parhaiten kaupaksi käyvät tuotteet, jotka ovat 

    • Suosittua merkkiä (katso Emmyn merkkilista täältä >>)
    • Hyvässä kunnossa
    • Ajankohtaisia (toppavaatteet loppusyksystä, välikausivaatteet kevään korvilla jne.)

  • Kaapissani on vaatteita useilta eri merkeiltä. Mistä tiedän, ovatko ne merkkivaatteita ja sopivia myytäväksi Emmyssä?

    Hyvä nyrkkisääntö on, että otamme tuotteen myyntiin, jos voimme olettaa sen käyvän kaupaksi. Mieti siis ensin, onko tuote sellainen, jonka haluaisit ostaa itse? Olemme laatineet Emmyssä myynnissä olevista merkeistä merkkilistan. Lista ei luonnollisestikaan kata kaikkia maailman merkkejä, vaan koostuu niistä, joita olemme myyneet ennenkin.

    Uusia merkkejä lisätään listaan sitä mukaa, kun niitä hyväksytään myyntiin. Meillä on myös ei-myytävien merkkien lista, joka löytyy myytävien merkkien yhteydestä. Tämän listan merkkejä emme voi valitettavasti ottaa myyntiin siksi, että kokemuksemme mukaan niille ei ole riittävästi kysyntää tai merkkien jälleenmyyntiarvo on alhainen.

    Molemmat listat perustuvat markkinalla olevaan kysyntään ja toteutuneeseen myyntiin, joten päivitämme niitä säännöllisesti. Ajantasainen lista kannattaakin tarkistaa aina ennen uuden myyntierän lähettämistä myyntiin. Jos etsimääsi merkkiä ei löydy, voit toki aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja kysyä. Autamme mielellämme!

    Huomaathan, että noudatamme tuotteiden käsittelyssä sillä hetkellä voimassa olevaa merkkilistaa. Joskus voi siis sattua niin, että jokin myyntiin lähettämäsi merkki on siirtynyt ei-myytävien listalle vasta sen jälkeen, kun olet jo lähettänyt tuotteesi myyntiin. Tässä tapauksessa olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

  • Mistä tiedän, onko tuotteeni hyväkuntoinen vai tyydyttävä? Omasta mielestäni se on uudenveroinen.

    Sinun ei tarvitse osata määritellä tuotteiden kuntoa, me teemme sen puolestasi. Tuotteiden käsittelystä vastaavat ammattilaisemme arvioivat tuotteesi objektiivisesti ja tuhansien tuotteiden kokemuksella. Jos sinulla on tarkempaa teknistä tietoa tai muuta oleellista tietoa tuotteesta, ja tieto vaikuttaa tuotteen jälleenmyyntiarvoon, kannattaa se kirjata myyntilähetteeseen.

    Tyydyttäväksi luokitellaan ne tuotteet, joiden kunnossa on jotakin huomautettavaa. Tässä tapauksessa kirjaamme tuotteen tietoihin, mistä syystä kuntoluokitus on tyydyttävä. Myös tyydyttäväksi luokiteltujen tuotteiden joukosta löytyy todellisia helmiä!

Takaisin ylös

Miten saan tuotteet myyntiin?

  • Mitä minun pitää tehdä ennen kun voin laittaa tuotteni myyntiin? Pitääkö vaatteet pestä ja silittää?

    Myyntiin tulevien vaatteiden tulee olla ehjiä, puhtaita ja tahrattomia. Pesu käytön jälkeen on siis tarpeen. Silitys ei ole välttämättömyys, mutta toki yleinen siisteys edesauttaa myymistä, koska vaate esiintyy silloin paremmin edukseen myyntikuvassa. Emme silitä vaatteita ennen myyntiinlaittoa, joten tuotekuvissa saattaa olla näkyvissä paketoinnista johtuvia ryppyjä.

    Vaatteessa pitää olla tunnistettava tuotemerkki tai brändilappu paikoillaan. Esimerkiksi lapsen vaatteiden nimikointi ei ole este myymiselle.

  • Miten toimitan tuotteeni myyntiin?

    Voit toimittaa tuotteesi myyntiin neljällä eri tavalla.

    1. Emmyn pinkkejä keräyslaatikoita on useissa kauppakeskuksissa ja kaikissa Stockmann-tavarataloissa. Keräyspisteeseen viedyistä vaate-eristä veloitamme 6,90 € kuljetuskulun koko erää kohden, eli voit viedä vaikka useamman kassin kerralla samalla kertamaksulla. Näet ajantasaisen luettelon keräyspisteistä täältä >>
    2. Voit toimittaa myytävät meille myös postitse. Paketin voit jättää sopimusasiakkaiden paketinjättöpisteeseen tai palvelutiskille. Saat myyjäpaketin mukana päälle liimattavan postitustarran, jossa postimaksu on maksettu valmiiksi. Postin kautta voit lähettää maksimissaan 100 x 60 x 60 cm kokoisen ja max. 30 kg painavan laatikon tai pussin. Postitse toimitetuista lähetyksistä veloitamme kuljetuskulun 6,90 € per lähetetty paketti. 
    3. Voit myös toimittaa tuotteesi myyntiin postin pakettiautomaatilla. Pakkaa vaatteet ja myyntilähete pakettiin. Paketti voi olla max. 59 x 36 x 60 cm. Tilaa Postin Helposti-koodi sähköpostiisi. Kirjoita paketin päälle omat yhteystietosi, vastaanottajan osoite sekä Helposti-koodisi. Jätä paketti mihin tahansa Positin pakettiautomaatiin. Postimaksu on maksettu puolestasi. Kuljetuskulu 6,90 €/paketti veloitetaan ensimmäisen tuottotilityksen yhteydessä. 
    4. Voit myös tuoda myytävät tuotteesi suoraan meille toimipisteellemme Lohjalle. Tuomalla saat tuotteesi myyntiin ilman kuljetuskulua.

  • Vein vaatteeni Emmyn myyntilaatikkoon. Kuinka kauan kestää ennen kuin vaatteeni ovat myynnissä verkkokaupassa?

    Emmyn myyntilaatikot tyhjennetään normaalisti kerran viikossa, tarpeen mukaan myös useammin. Myyntilaatikosta vaatteet kuljetetaan Emmyn toimipisteelle Lohjalle, jossa vaatteet tarkistetaan, arvioidaan, valokuvataan ja niistä kirjoitetaan tuotetiedot verkkokauppaa varten. Emmyyn saapuu myyntiin tuhansia tuotteita viikossa, ja jokainen myyntiin saapuva tuote tarkistetaan käsin ja hyvin huolella, siksi tuotteiden tarkistukseen kuluu aina jonkin verran aikaan. 

    Normaalisti tuotteet saapuvat verkkokauppaan noin 2–3 viikossa niiden lähettämisestä. Kampanja-aikoina tuotteita saapuu myyntiin monin verroin normaalia enemmän, jolloin myös käsittelyjono saattaa venyä hetkellisesti 3–4 viikkoon.

     

Takaisin ylös

Myyntituotot

  • Miten saan myyntituottoni?

    Vaatteita lähettäessäsi voit valita haluatko myyntituotot:

    • Rahana tilillesi
    • Lahjakorttina:
      • Stockmann-lahjakortti +10 % lisäedulla
      • Polarn O. Pyret -lahjakortti +10 % lisäedulla
      • Vimma-lahjakortti +10 % lisäedulla
      • Ratsula-lahjakortti +10 % lisäedulla
      • Emmy-lahjakortti +10 % lisäedulla
      • Reima-lahjakortti + 10 % lisäedulla
      • Liikuntakeskus Aplico -lahjakortti (Lohja) + 10 % lisäedulla
    • Voit myös lahjoittaa myyntituottosi hyväntekeväisyyskohteisiimme (SOS-Lapsikylä tai Unicef)

    Maksamme myyntituottoja kerran kuukaudessa, aina kuukauden viimeinen päivä. Tällöin maksetaan edellisen kuukauden aikana toteutuneet myyntituotot. Maksujen viive johtuu ostajalle annettavasta 14 päivän palautusoikeudesta sekä postituksiin kuluvasta ajasta. Eli tässä kuussa myytyjen tuotteiden tuotot maksetaan ensi kuun lopussa.

    Maksamme myyntituotot vasta, kun kauppa on varmistunut, eikä asiakas ole palauttanut tuotetta. Mikäli tuote palautuu, jatkamme sen myyntiä. Löydät lisätietoja täältä: emmy.fi/myyjalle

  • Voinko lahjoittaa myyntituottoni?

    Toki! Tällä hetkellä voit lahjoittaa myyntituottosi SOS Lapsikylälle tai Unicef Ry:lle. Merkkaa myyntilähetteeseen kummalle kohteelle haluat tuottosi lahjoittaa, ja me välitämme myyntituottosi hyväntekeväisyyteen myyntiaikasi päätyttyä. Saat sähköpostiisi tiedon lahjoitussummasta. Selkeyden vuoksi toivomme, että lahjoitat myyntituottosi kokonaisuudessaan.

Takaisin ylös

Tuotteeni eivät tulleet myyntiin tai eivät käy kaupaksi? 

  • Miksi yksi tuotteeni ei päätynyt myyntiin?

    Tuotteiden kunto tarkastetaan huolellisesti, ja myyntiin tulevista tuotteista karsitaan ne, jotka eivät merkkinsä tai kuntonsa puolesta sovellu myyntiin Emmyyn (tarkista kuntoluokitus).

    Reikä vaatteessa on aina hylkäysperuste, samoin runsas tahraisuus, nukkaisuus tai esim. tummentuma kauluspaidan kauluksissa tai kainaloissa. Tällä hetkellä myyntiin menemättömät tuotteet eivät näy myyjäsivulla, mutta kirjaamme kaikki tällaiset tuotteet myyntierän tietoihin, ja ne saa halutessaan tiedoksi asiakaspalvelulta kysymällä.

    Huonokuntoiset ja rikkinäiset tuotteet toimitamme asianmukaiseen tekstiilikuitukierrätykseen Tekstiilirinkiin ja myyntiin kelpaamattomat merkit hyväntekeväisyyteen Karjalan Apu ry:lle tai Hope Yhdessä ja Yhteisesti ry:lle.

  • Miksi tuotteeni ei mene kaupaksi, vaikka se on mielestäni ihana ja vielä hyvässä kunnossakin?

    Jotta tuote menee kaupaksi, se tarvitsee tietenkin ostajan. Oikean ostajan löytyminen voi tapahtua hetkessä tai siihen voi kulua pidemmän aikaa. Pyrimme nostamaan mahdollisimman monia tuotteita esiin markkinoinnissa ja helpottamaan sopivien tuotteiden löytämistä verkkokaupan monipuolisin rajaus- ja hakutoiminnoin.

    Sinulla on myös mahdollisuus markkinoida omia tuotteitasi esim. jakamalla linkkiä omiin tuotteisiisi Facebookissa ja keskusteluryhmissä. Löydät jaettavaksi sopivan linkin oman tilisi myyjäsivulta (kirjaudu sisään, ja klikkaa sitten myyjäsivulle).

  • Mitäs sitten, jos vaatteeni eivät menekään kaupaksi?

    Tuotteiden myyntiaika on 6 kuukautta, ja suurin osa myyntiin tulleista tuotteista löytääkin uuden kodin sinä aikana. Myymättä jääneet tuotteet voidaan lopulta lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Lahjoitamme ehjät ja puhtaat vaatteet Karjalan Apu ry:lle, Hope Yhdessä ja Yhteisesti ry:lle tai muille paikallisille hyväntekeväisyyskohteille.

    Halutessasi saat myymättä jääneet tai myyntiin kelpaamattomat tuotteesi takaisin myyntijakson päätyttyä. Palautushinta on 10 € + postikulut 5,90 €. Mieti jo ennen myyntiin laittoa, haluatko myymättömät tuotteet takaisin vain et. Mikäli haluat tuotteet takaisin, merkitse myyntilähetteeseen rastilla, että haluat myymättömät tuotteet postitettuna takaisin. Valinta on sitova, eli sitä ei voi myöhemmin muuttaa, sillä käsittelemme myyjille palautettavat tuotteet eri prosessin kautta kuin hyväntekeväisyyteen menevät.

Takaisin ylös

Miksi Emmy?

  • Miksi myydä Emmyssä, kun voisin myydä myös itse?

    Jos kaipaat vaivatonta myyntitapaa, Emmy tarjoaa siihen erinomaisen avun. Kuvaamisessa, myymisessä ja postittamisessa on usein valtava työ, varsinkin jos haluat päästä kerralla eroon isommasta erästä itsellesi tarpeettomia vaatteita, kenkiä ja laukkuja.

    Monet myös ostavat turvallisuuden ja helppouden takia mieluummin yrityksen kautta, eivätkä välttämättä suoraan yksityishenkilöltä, sillä kaikki tuotteet on tarkastettuja ja samaan tilaukseen voi yhdistää monen myyjän tuotteita. Saat siis todennäköisesti tuotteillesi suuremman potentiaalisen ostajajoukon ja lyhyemmän myyntiajan meidän kauttamme.

    Emmyn avulla säästät omaa aikaasi johonkin mieluisampaan hommaan ja annat meidän huolehtia kaikesta. Ja samalla tiedät saavasi vaatteista oikean hinnan.

Takaisin ylös

OSTAMINEN

Tuotevalikoima ja kuntoluokitus

  • Mitä tehdä, kun myynnissä oleva tuote kiinnostaa minua, mutta en ole vielä varma, onko se sopiva tai tarvitsenko sitä. Voinko esimerkiksi varata tuotteen?

    Emmyyn tulee myyntiin tuhansia uusia tuotteita viikossa, joten valikoimamme muuttuu jatkuvasti. Outlet-eriä ja joitain muita poikkeuksia lukuunottamatta tuotteet ovat yksittäiskappaleita, eli hyvin harvoin samaa tuotetta on tarjolla useampaa kappaletta samassa koossa. Halutuimmat merkit myydään usein hyvinkin nopeasti heti julkaisun jälkeen. Kannattaa siis heti tarttua tilaisuuteen, jos valikoimassa on itselle mieluinen ja tarpeellinen tuote.

    Vastaanotettuasi paketin sinulla on 14 vuorokauden palautusoikeus, joten saat sovittaa tuottetta kotona rauhassa. Tuote on palautettava myyntikelpoisena, eli samassa kunnossa kuin se oli myyntihetkellä.

    Valtavasta tuotemäärästä johtuen emme voi kirjata kaikkia tuotteiden ominaisuuksia tai mittoja tuotetietoihin, joten esim. kenkien suhteen sopivuuden saat parhaiten testattua sovittamalla. Mikäli jotain kaipaamiasi tuotetietoja puuttuu, asiakaspalvelumme auttaa mielellään.

    Tuotteen varaaminen ei ole kaupassamme tällä hetkellä mahdollista.

    Tietenkin toivomme asiakkaidemme tekevän harkittuja hankintoja ja välttävän tarpeetonta palauttamista. Siten vähennämme yhdessä tavaroiden edestakaisesta kuljettamisesta koituvaa ympäristökuormitusta.

  • Miten hyvin voin luottaa kuntoluokitukseen?

    Kuntoluokituksen tekee objektiivisin silmin Emmyn koulutettu ja kokenut työntekijä. Tarkastamme jokaisen tuotteen huolellisesti ja pyrimme kirjaamaan tuotteesta kaikki sen kuntoon vaikuttavat tekijät. Myös tyydyttäväksi luokiteltujen tuotteiden joukosta löytyy todellisia helmiä!

    Kuntoluokituksemme on seuraavanlainen:

    • Uusi: Tuote on uusi ja siinä on tuote- ja hintalaput kiinni. 
    • Uudenveroinen: Tuote on uutta vastaava, mutta tuote- ja hintalaput on poistettu. Käytön jälkiä ei näy. Tuote saattaa olla nimikoitu. 
    • Hyvä: Tuote on hyvässä kunnossa. Siinä ei ole tahroja, huomattavaa pesunukkaa eikä muuta suurta kulumaa. Tuote saattaa olla nimikoitu. 
    • Tyydyttävä: Tuotteessa voi olla pesunukkaa, käyttökulumaa tai pieniä tahroja. Kuntoon vaikuttavat seikat on mainittu tuotteen lisätietokentässä. Tuote saattaa olla nimikoitu. 

Takaisin ylös

Maksu ja toimitus

  • Mitä maksutapoja on tarjolla?

    Verkkokaupassamme voit maksaa näillä maksutavoilla:

    • Luottokorttimaksu (Visa, MasterCard, American Express, Visa Electron): Kortilla maksaessasi maksun saajana näkyy Emmy Clothing Company Oy.
    • Mobile Pay -maksu (Maksuturva): Maksaminen tapahtuu Mobile Pay -palveluun tallentamallasi maksukortilla. Mobile Pay löytyy kassalta Maksuturvan alta.
    • Apple Pay -maksu: Maksaminen tapahtuu Applen laitteelle tallentamallasi luottokortilla.
    • PayPal-maksu: PayPal on ulkopuolinen maksunvälittäjä, joka toimii kuten luottokorttimaksu. Voit ladata PayPal-tilillesi rahaa etukäteen tai antaa PayPalin veloittaa kortiltasi rahaa.
    • Verkkopankkimaksut (Maksuturva): Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien verkkomaksupainikkeet. Maksun saajana näkyy Maksuturva Group Oy. Maksupalvelun tarjoaa Maksuturva Group Oy.
    • Mash: Mash tarjoaa laskun 14 päivän ilmaisella maksuajalla sekä osamaksun. Kuluttaja tekee luottosopimuksen Mashin kanssa.
    • Emmy-lahjakortti: Lahjakortteja voi ostaa Emmyn verkkokaupasta itselle tai lahjaksi, ja myyjänä voit ottaa myyntituotot Emmy-lahjakortteina.

  • Kuinka paljon ovat toimituskulut ja mikä on toimitusaika?

    Voit valita toimitustavaksi postipaketin tai noudon Lohjan toimipisteestämme. Tilauksen nouto on maksuton. Postipaketin toimituskulu on 5,90 euroa ja yli 79 euron tilaukset toimitetaan postikuluitta.

    Keskimääräinen toimitusaikamme on 1–3 arkipäivää, mutta kampanja-aikoina toimitusaikamme saattaa kuitenkin venyä hiukan.

  • Voinko käyttää samaan tilaukseen yhtäaikaa kahta ALE-koodia? Entä voinko käyttää ALE-koodia ja lahjakorttia samaan aikaan?

    Yhtä tilausta kohden voit käyttää vain yhtä ALE-koodia. Lahjakorttia ja ALE-koodia sen sijaan voit käyttää yhtäaikaa - syötä silloin ensin lahjakortin koodi ja sitten vasta ALE-koodi.

  • Voinko valita mihin Postin noutopisteeseen paketti tulee?

    Tällä hetkellä Emmyssä ei voi tehdä noutopisteen valintaa, mutta Postin "Oma noutopiste" -palvelulla voit pysyvästi ilmoittaa mieluisimman noutopisteesi, jolloin saat automaattisesti kaikki paketit sinne. Voit ottaa "Oma noutopiste" -palvelun maksutta käyttöön Postin sivuilta.

Takaisin ylös

Palauttaminen

  • Miten palautus toimii?

    Sinulla on oikeus palauttaa koko tilauksesi tai osa siitä 14 vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Palautusoikeus koskee siis myös käytettyjä tuotteita, mutta tuote on palautettava myyntikelpoisena eli samassa kunnossa kuin se oli myyntihetkellä. Palauttaminen aloitetaan täyttämällä verkossa Emmyn palautuslomake, jolla voi ilmoittaa palautettavat tuotteet.

    Katso koko palautusohje täältä.

    Palauttaminen on ilmaista 1.1.2019 alkaen. Ilmainen palautus koskee Suomen sekä Viron tilauksia. Haluamme tarjota palautusoikeuden, jos tuote ei ole sopiva tai sitä ei tule käytettyä. Kannustamme silti harkittuihin hankintoihin ja siten edestakaisten kuljetusten välttämiseen ympäristökuormituksen vuoksi. 

    Jos vain osa tilauksesta palautetaan ja palautuksen jälkeen tilauksen kokonaissumma jää alle 79 euron (tai muun tilaushetkellä voimassa olleen postikuluttomuusrajan), vähennämme palautettavasta summasta postikulut (5,90 €). Mikäli olet maksanut postikulut jo tilauksen yhteydessä, ei postikuluja veloiteta enää uudelleen.

    Palautukset käsitellään 1–5 arkipäivän sisällä niiden saapumisesta meille. Luottokortilla ja PayPalilla maksettujen tilausten palautukset tulevat sinulle takaisin heti käsittelyn jälkeen. Verkkomaksuilla tehtyjen ostosten palautukset maksetaan kahden viikon välein.

    Jos olet maksanut ostoksen Mash-laskulla ja palautat tuotteita: maksa laskun koko summa eräpäivään mennessä. Kun palautuksesi on käsitelty, Mash hyvittää palautuksen osuuden takaisin sinulle.


Takaisin ylös

MUUTA

Sijoittaminen

  • Sijoituskierros on päättynyt

    Merkintöjä saatiin määräajan puitteissa kerättyä noin 240 000 euroa (n. 130 kpl), mikä on hieman alle puolet tavoitellusta minimimäärästä 500 000 euroa. Koska minimi ei tullut täyteen, sijoituskierros ei toteudu ja Invesdor tulee palauttamaan rahat merkinnän tehneille kahden viikon kuluessa. Invesdor lähettää tähän liittyen tarkempia tietoja perjantain 26.4. aikana.

    Kiitämme lämpimästi kaikkia alustavan osakemerkinnän tehneitä! Mikäli haluat edelleen tukea toimintaamme, paras tapa on käyttää palveluamme jatkossakin — sekä myyjänä että ostajana.

  • Mitä kierroksen peruuntuminen tarkoittaa Emmyn toiminnalle?

    Emmyn toiminta jatkuu normaalisti ja asiakkaamme nauttivat jatkossakin Emmyn avaimet käteen -myyntipalvelusta ja mukavista ostohetkistä laadukkaan valikoiman parissa. Kierroksen tarkoituksena oli antaa piristysruiske kehityshankkeiden läpivientiin sekä kansainvälistymiseen. Näiden osalta turvaudumme nyt vaihtoehtoisiin suunnitelmiin. Kansainvälistymisen jatkamisen osalta joudumme ottamaan pienen aikalisän, mutta kehitysaskeleita tulemme viemään eteenpäin aiempaan tahtiin.

     

Takaisin ylös