Varaston inventaario käynnissä – tilausten toimituksessa pieniä viiveitä
Ilmainen toimitus yli 89 € tilauksiin.

Vähentämällä palautuksia, vähennämme päästöjä

Ylen dokumentin mukaan, jopa 33 % suomalaisista palauttaa verkosta tilaamiaan vaatteita. Dokumentissa myös arvioitiin, että pohjoismaista Suomessa palautetaan eniten verkkokaupoista tilaamia vaatteita ja asusteita. Monet suuremmat vaateteollisuuden yritykset tietävät, että ihmiset haluavat olla ympäristöystävällisiä, mutta kuljetuksiin sekä palautuksiin liittyvistä päästöistä vaietaan kuitenkin niiden todellisen elinkaaren ja päästöjen piilottamiseksi.

Emmy myy vastuullista secondhand-muotia kuluttajille, vastaten kiertotalouden toimintamalleista parhaiten ympäristöä säästävään toimintatapaan. Tahtotilana on, että jokainen vaate tai asuste joka Emmylle laitetaan myyntiin tai tilataan, saisi uuden kodin. Verkkokauppana toimiessa on kuitenkin tärkeää, että asiakkaalla on mahdollisuus palautukseen 14 vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta, kun vaatteen kokeilumahdollisuutta ei etukäteen ole.

Emmy pyrkii siihen, ettei kuljetuksista aiheutuvia päästöjä tulisi enempää kuin on välttämätöntä. Mahdollisimman tarkoilla tuotetiedoilla pyritään siihen, että asiakkaalla on mahdollisimman helppo löytää itselleen sopivia tuotteita. Tällä saadaan osittain vältettyä palautuksista aiheutuvia turhia päästöjä. Siksi jokainen Emmyllä myytävä tuote on käsin tarkistettu, kuvattu totuudenmukaisesti ja mitattu tarkasti. Näin asiakas saa mahdollisimman selkeän kuvan tuotteesta, tehden helpommaksi sopivuuden arvioinnin. Tilaajan on hyvä myös mitata itsensä, jos ei ole varma vaatteen koon sopivuudesta. Ohjeet mittaamiseen löydät täältä. Jokaisen Emmyn valikoiman tuotteen tiedoista löytyy:

  • kuntoarvio, jolla asiakas voi arvioida onko tuotteella tarpeeksi käyttöikää jäljellä omaa käyttötarkoitusta ajatellen.
  • Kriittiset mitat. Esimerkiksi kainalo-kainalo mitta paidoissa, jotta asiakas voi mitata samantyyppisestä paidasta tuleeko vaate sopimaan itselle.
  • Materiaalitiedot ja tieto onko materiaali joustavaa materiaalia vai ei.
  • Muut olennaiset tiedot, jos tuotteesta sellaisia löytyy. Esimerkiksi lasten ulkovaatteiden ominaisuudet kuten ulkohaalarissa mahdollisesti olevat teipatut saumat tai waterproof-merkintä.

1080x1080-kuva3 480x480

Emmyn palautusprosessissa tuotteet kuljetetaan takaisin Lohjan varastolle, palautus tarkistetaan ja tuote laitetaan takaisin myyntiin. Jos tuotteen myyntiaika on palautusvaiheessa päättynyt, vaate tai asuste toimitetaan myyjän valitsemana joko takaisin hänelle itselleen tai lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Emmy voi läpinäkyvästi kertoa palautusprosessista, mutta tahtotilana ja jatkuvana kehitystyönä on se, että tilatut tuotteet saisivat uuden kodin heti, eikä niiden palautusprosessista tulisi uusia päästöjä maailmaan. Emmy pyrkii kehittämään jo olemassa olevaa vastuullista toimintamallia palautusten suhteen jatkuvasti. Kehitysehdotukset niin asiakkailta kuin henkilöstöltä ovat enemmän kuin tervetulleita.

Yhdessä Emmy ja sen asiakkaat voivat vähentää palautuksia ja niistä aiheutuvien päästöjen määrää!

Lue myös nämä:

Yhdessä olemme vastuullisempia

Kiertotalous mullistaa ihmisten pukeutumisperiaatteet

Kiertotalous on merkittävä osa maapallon kantokyvyn parantamista

Hyväntekeväisyys on Emmyn sydämenasia

Emmy tuo kortensa kekoon YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden onnistumiseksi

Lähteet:

Yle Areena spotlight dokumentti: Pakettirumban piilotetut päästöt.

Kuva: Unsplash.