Varaston inventaario käynnissä – tilausten toimituksessa pieniä viiveitä
Ilmainen toimitus yli 89 € tilauksiin.
Merkkituotteiden second hand -verkkokauppa Emmy sai miljoonarahoituksen ja kolminkertaisti myynnin lyhyessä ajassa

Lohja 27.9.2017 – Käytettyjen merkkivaatteiden myyntipalvelu ja verkkokauppa Emmy.fi keräsi kesän alussa noin 920 000 euroa rahoittaakseen kasvua ja kansainvälistymistä. Rahoituskierrokseen osallistuivat joukko yksityissijoittajia, Tekes sekä Nordea. Emmyn tavoitteena on kasvaa alallaan Euroopan johtavaksi toimijaksi. Stockmann on yksi Emmyn tärkeimmistä kumppaneista Suomessa.

Suomalaisen Emmy-palvelun liikeidea syntyi kolme vuotta sitten lähes kaikille meille tutusta tarpeesta: kaapeista löytyy paljon myyntikelpoisia merkkivaatteita, joita emme itse enää tarvitse. Vaatteiden myyminen kirpputorilla on aikaa vievää ja usein huonosti tuottavaa, eikä ilmoittelu erilaisilla nettipalstoilla ja -kirppiksillä tee poikkeusta tähän.

“Vaivattomien kierrätystapojen puuttuessa tapahtuu helposti se pahin, eli käyttökelpoinen tekstiili päätyy roskikseen”, toteaa Emmyn toimitusjohtaja Juha Mattsson. “Olemme myös viime aikoina saaneet lukea lehdistä, miten erilaiset lahjoituserät ovatkin saattaneet lopulta päätyä vääristämään markkinoita esimerkiksi Afrikassa. Kaikkein parasta olisi, jos ihmiset ostaisivat kestäviä tuotteita ja kierrättäisivät ne käyttäjältä toiselle lähialueella.”

Emmyn palvelun ideana on tehdä käytettyjen merkkivaatteiden myymisestä ja ostamisesta helpompaa kuin millään muulla tavalla. Kuka tahansa voi jättää tarpeettomaksi jääneet merkkivaatteet, -kengät, -laukut ja -asusteet myytäväksi Emmy-keräyslaatikoihin, joita on tällä hetkellä 20 eri puolilla Suomea – muun muassa ostoskeskuksissa ja kaikissa Stockmann-tavarataloissa. Emmy hoitaa kaiken muun: kuljetuksen, lajittelun ja tarkastuksen, valokuvauksen, varastoinnin, myymisen Emmy.fi-verkkokaupassa sekä toimitukset ostajille. Ostajalla on normaali 2 viikon palautusoikeus ja myyjälle tilitetään parhaimmillaan 60 prosenttia tuotteiden kauppahinnoista.

“Jossain on selvästi onnistuttu, sillä myyntimme on kolminkertaistunut vuodenvaihteen tasosta, ja kasvamme parhaillaan 20–30 prosenttia kuukaudesta toiseen pelkästään Suomen markkinoilla”, toteaa Mattsson. “Siksi olemmekin seuraavaksi suuntaamassa kansainvälisille markkinoille. Näemme, että sekä myyjän että ostajan kannalta on hyödyllistä laajentaa palvelun toiminta-aluetta kansainvälisesti. Olemme rakentamassa Emmystä Tukholma- ja Berliinikelpoista kuluttajabrändiä.”

Myös sijoittajat ja brändit ovat erittäin kiinnostuneita Emmyn konseptista. Alkukesällä kerätty seed-rahoituskierros toteutui suurempana kuin oli alun perin tavoitteena. Myös useat retail- ja tuotebrändit, kuten Stockmann ja vaatemerkit Papu ja Polarn O. Pyret, ovat halunneet lähteä tiiviiseen yhteistyöhön Emmyn kanssa ja siten edistämään kiertotaloutta.

Emmyn valikoimassa on tällä hetkellä myytävänä lähes 40 000 merkkituotetta, ja palvelun runsaan kaksivuotisen historian aikana yli 150 000 tuotetta on jo ehtinyt vaihtaa omistajaansa. Tuotteiden myyntiaika on enimmillään 6 kuukautta, ja mikäli tuote ei sinä aikana mene kaupaksi, se lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen (Karjalan Apu, Hope). Viime vuonna hyväntekeväisyyteen ohjattiin noin 10 000 tuotetta. Koska kaikki tuotteet tarkastetaan, lajitellaan ja kuvataan käsin, Emmy laskee työllistävänsä muutaman vuoden päästä useita kymmeniä tai jopa yli 100 ihmistä. Nyt yritys työllistää vajaat 20 henkeä.

“Kaikkein tärkeintä tässä on se, että maapallo kiittää. Emmy ohjaa kulutusta kohti laadukkaita ja kestäviä brändejä. Vaatteiden ostamisesta tulee investointi, ja jälleenmyyntiarvo alkaa vaikuttaa voimakkaasti kuluttajan valintoihin. Lopulta jätteeksi päätyvän tekstiilin määrä vähenee”, toteaa Mattsson.


Emmy.fi on käytettyjen merkkivaatteiden verkkokauppa ja avaimet käteen -myyntipalvelu, joka herättää vaatekaapeissa nukkuvan rahan vaivattomasti. Emmy hoitaa tuotteiden lajittelun, valikoinnin ja tarkastuksen, valokuvauksen, varastoinnin ja myynnin Emmy.fi-verkkokaupassa. Myyjälle tilitetään jopa 60 prosenttia tuotteiden kauppahinnoista. Ostajalle tarjoamme kymmenien tuhansien tuotteiden valikoiman laadukkaita, käsin tarkastettuja ja valikoituja merkkituotteita.

Lisätiedot:

Juha Mattsson Toimitusjohtaja Emmy Clothing Company Oy juha@emmy.fi


Tutustu valikoimiin

Naiset Uutuudet Vaatteet Kengät Laukut ja asusteet Juhlavaatteet Äitiysvaatteet

Tytöt Uutuudet Vaatteet Asusteet Kengät Juhlavaatteet

Miehet Uutuudet Vaatteet Asusteet Kengät Juhlavaatteet

Pojat Uutuudet Vaatteet Asusteet Kengät Juhlavaatteet