Varaston inventaario käynnissä – tilausten toimituksessa pieniä viiveitä
Ilmainen toimitus yli 89 € tilauksiin.
Viron Kaubamaja siivittää suomalaisen Emmyn kasvua nostamalla tämän yhdeksi kärkihankkeistaan

Virolaiset näyttävät olevan vähintään yhtä intohimoisia ympäristön ja vastuullisen kuluttamisen suhteen kuin suomalaisetkin. Niin voi päätellä, kun tutkii käytettyjen merkkivaatteiden verkkokauppa Emmyn käyttömääristä tehtyjä tilastoja. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana Emmyn Viron-myynti saavutti lähes Suomen tason ostovoimaan suhteutettuna. Myyntiin lähetettyjen tuotteiden määrä seuraa samaa kaavaa. Marraskuussa käynnistyvä yhteistyö Kaubamajan ja sen omistaman Selver-ketjun kanssa nostanee Viron Suomen ohi.

Suomen suurin käytettyjen merkkivaatteiden verkkokauppa ja myyntipalvelu Emmy (emmy.fi) avasi toimintansa Virossa syyskuun alussa (emmystore.ee). Kahden ensimmäisen kuukauden tulokset ovat olleet yhtiölle erittäin positiivinen yllätys, sillä myynnissä ollaan päästy lähes Suomen tuntumaan. Tulos on erinomainen, kun huomioidaan, että vaatteiden ja tekstiilien kokonaismarkkina Virossa on kooltaan seitsemäsosa Suomen vastaavasta. (n. 15 %, lähde: stjm.fi).

Viron-myynnin oletetaan kasvavan Suomen vertailuarvon ohi, kun yhteistyö luksustavarataloja pyörittävän Kaubamajan sekä sen omistaman Selver-ruokakauppaketjun kanssa alkoi marraskuussa. “Suomessa Emmy on toiminut jo yli kolme vuotta, joten tässäkin mielessä voidaan katsoa virolaisten olevan jopa suomalaisia innostuneempia kierrättämään laadukkaita vaatteita käyttäjältä toiselle", toteaa Emmyn toimitusjohtaja Juha Mattsson.

Myös myyntiin laitettujen vaatteiden osalta Virossa on oltu aktiivisia. “Meillä on syys-lokakuun ajan ollut Tallinnan alueella kolme myyntilaatikkoa, mutta Kaubamaja-Selver -yhteistyön myötä määrä nousee noin viiteentoista jouluun mennessä. Suomessa meillä on tällä hetkellä noin 40 myyntilaatikkoa”, jatkaa Mattsson. Virolaisten Emmylle myytäväksi toimittama tuotteiden määrä oli lokakuussa noin kymmeneksen Suomen määrästä, mutta tämän odotetaan moninkertaistuvan loppuvuoden aikana Virossa käyttöön otettavien uusien laatikoiden myötä.

Ei siis ihme, että virolainen kaupan alan uranuurtaja Kaubamaja-konserni tarttui heti kiinni Emmyn tarjoamaan yhteistyöhön. Kaubamaja omistaa Selver-ruokakauppaketjun, joten sen oli helppo tarjota alkuvaiheessa runsas kymmenen sijaintia Emmy-laatikoille, sekä vuosittain useita lisäpaikkoja seuraavien viiden vuoden ajan.

“Ympäristön kannalta on tärkeää, että me kaikki kiinnitämme huomiomme laadukkaiden ja kestävien vaatteiden ostamiseen, sekä niiden ohjaamiseen jonkun toisen käyttöön oman käyttötarpeen loputtua. Haluamme olla edistämässä tätä tarjoamalla vaatteitaan myyville virolaisille 10 % lisätuoton, kun he valitsevat Emmyn myyntituottonsa tilitettäväksi Partner-lahjakortille. Emmyn konsepti on erinomainen sekä kuluttajan että vaatekaupan näkökulmasta”, kertoo Kaubamajan markkinointijohtaja Enel Kolk. Partnerkaart (www.partnerkaart.ee) on Kaubamajan omistama kanta-asiakasohjelma, jonka lahjakortit ovat käyttökelpoista valuuttaa Kaubamajan ja Selverin lisäksi monien kumppanien tarjontaan.

Myös Suomessa Emmyn suosio on kasvanut valtavaa vauhtia. Käytettyjä merkkivaatteita ostettiin emmy.fi-verkkokaupasta heinä-syyskuussa lähes kolminkertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Myytäväksi toimitettujen tuotteiden määrä on kasvanut samaa tahtia. Emmyn runsaan kolmivuotisen taipaleen aikana palvelun kautta on myyty tai ohjattu hyväntekeväisyyteen yli 350 000 käytettyä merkkivaatetta, -asustetta, -kenkää tai -laukkua. Suomessa Emmyn yhteistyökumppaneita ovat mm. Polarn O. Pyret, Stockmann, Reima ja Vimma.

Lisätiedot:

Juha Mattsson, toimitusjohtaja, Emmy Clothing Company, juha@emmy.fi, puh. 041 533 6400

Hanna Autio, perustaja ja operatiivinen johtaja, Emmy Clothing Company, hanna@emmy.fi, puh. 040 573 9201

Enel Kolk, markkinointijohtaja, Kaubamaja, Enel.Kolk@kaubamaja.ee, puh. +372 667 3300

Emmy lyhyesti Emmy on Suomen suurin myyntipalvelu ja verkkokauppa käytetyille merkkivaatteille. Vuonna 2015 perustetun Emmyn tavoitteena on antaa käytetyille merkkivaatteille uusi elämä mahdollisimman helposti. Emmy tarjoaa kuluttajalle helpon avaimet käteen -palvelun tarpeettomien, hyväkuntoisten merkkivaatteiden, -kenkien ja -asusteiden myymiseen. Myyjän ei tarvitse tehdä muuta kuin pudottaa myytävät tuotteet lähimpään Emmy- myyntilaatikkoon, ja Emmy hoitaa kaiken muun, mm. lajittelun, hinnoittelun, valokuvauksen, varastoinnin ja myynnin Emmyn verkkokaupassa. Emmy hoitaa myös verkkokaupan toimitukset, palautukset ja asiakaspalvelun myyjän puolesta, eikä myyjän tarvitse maksaa mitään palvelusta. Myyjälle tilitetään jopa 80 % tuotteiden toteutuneista kauppahinnoista. Ostajalle Emmy tarjoaa yli 80 000 laadukkaan merkkituotteen aarreaitan ja luotettavan ostospaikan. 14 vuorokauden palautusoikeuden myötä käytettyjen vaatteiden ostaminen on helppoa ja riskitöntä. Tutustu tarkemmin: www.emmy.fi /www.emmystore.ee

Kaubamaja lyhyesti Kaubamaja-tavarataloja pyörittävä Kaubamaja AS (www.kaubamaja.ee) on osa Tallinna Kaubamaja -konsernia. Samaan yritysryhmään kuuluvat myös Selver AS, Selver Latvia SIA, Kulinaaria OÜ, Viking Security AS, Tallinna Kaubamaja Kinnisvara AS, Tartu Kaubamaja Kinnisvara OÜ, SIA TKM Latvija, Verte Auto SIA, UAB TKM Lietuva, KIA Auto AS, AS Viking Motors, KIA Auto UAB, Forum Auto SIA, TKM Auto OÜ, OÜ TKM Beauty, OÜ TKM Beauty Eesti, AS TKM King ja Rävala Parkla AS. Konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 651,3 miljoonaa euroa. Tallinna Kaubamaja Grupp on ollut listautuneena Tallinnan pörssiin vuodesta 1996.