Verkkokaupassa kaikki –20 % koodilla SPRING24 28.4. klo 24 asti!
Ilmainen toimitus yli 99 € tilauksiin
Emmyn blogi: Laadukkaampi on parempi sekä myyjälle että ostajalle

“Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa”

Näin ohjeisti isoisäni aikanaan, kun en teini-ikäisenä vielä mitään rahankäytöstä itse tajunnut. Epäilin aluksi, että nyt on se aika, jolloin vanhuudenhöperyys alkaa vähitellen iskeä vaariparkaan.

Mutta pienen selityksen jälkeen asia alkoi valjeta: tuleehan se edullisemmaksi hankkia laadukas takki ja käyttää sitä viisi vuotta, kuin ostaa puolet halvempia joka toinen vuosi, koska ne eivät kestä pidempään.

Vähän varttuneempana tajusin, että tuo ei ollut edes koko totuus. Myös tuotteen jälleenmyyntiarvolla oli merkitystä. Päädyin esimerkiksi pulittamaan pienen omaisuuden laadukkaista lastenrattaista, koska tiesin saavani niistä hyvän hinnan takaisin muutaman vuoden päästä. Vaikka olisi rattaita toki ollut tarjolla myös alle puoleen hintaan.

Ja olihan se kalliimpi takki kieltämättä myös paljon tyylikkäämpi. Ja rattaissa kaikenlaisia näppäriä ominaisuuksia, joita niissä halvemmissa taas ei ollut.

Hinta seurailee laatua

Tutkimustieto on vuodet toisensa jälkeen todentanut vahvan korrelaation tuotteiden laadun ja hinnan välillä. Eikä siihen edes tutkimustietoa tarvita. Mitä kalliimpaa päähän siirryt kaupan hyllyllä, sitä laadukkaampaa tuotetta pitelet käsissäsi. Oli sitten kyse vaikkapa kahvinkeittimestä, televisiosta, lastentarvikkeista, sisustuksesta tai autoista. Tai vaatteista ja kengistä.

Poikkeuksia ja “maanantaipäivän kappaleita” löytyy aina, mutta tilastollisesti, miljoonien tuotteiden mittakaavassa, tämä yhtäläisyys pätee laajasti.

Myös tuotemerkillä on väliä. Mitä paremmin tietty valmistaja on pitänyt huolta tuotteidensa laadusta ja kestävyydestä – sekä niiden tuottamiseen liittyvistä ympäristövaikutuksista – sen paremmin nämä tuotteet säilyttävät arvonsa myös käytettyinä.

Nostamme tilitysprosentteja – mitä arvokkaampi tuote, sitä enemmän tienaat

Emmyn tavoitteena on muuttaa ihmisten kulutustottumuksia kohti laadukkaampia ja kestävämpiä tuotteita, jotka kestävät käyttäjältä toiselle. Näin vähennetään tarvetta tuottaa uutta, millä on itsessäänmerkittäviä ympäristövaikutuksia. Myös tekstiilijätteen määrä vähenee, koska tuotteet kiertävät pidempään alkuperäisessä muodossaan.

Tähän tavoitteeseen päästään parhaiten luomalla toimiva jälkimarkkina laadukkaille vaatteille ja kannustamalla ihmisiä valitsemaan kaupasta sellaisia uusia vaatteita, joilla on jälleenmyyntiarvoa käytettyinä. Tämä on Emmyn olemassaolon perusta.

Tehdäksemme Emmystä entistäkin houkuttelevamman palvelun vaatteiden myymiseen, muutamme Emmy-myyjien tuottoprosentteja 1.4.2018 alkaen. Uusi prosenttitaulukko on paitsi paljon entistä yksinkertaisempi, se on myös entistä suotuisampi arvonsa hyvin säilyttäville vaatteille. Tuottoprosentti nousee rivakasti yli 15 euron arvoisille tuotteille ja korkein tuottoprosentti on jopa 80 %. Vastaavasti edullisimmista tuotteista tilitämme hieman vähemmän.

Kehitämme Emmyä jatkuvasti paremmaksi

Teemme koko ajan kovasti töitä Emmyn palvelun parantamiseksi, jotta myyminen ja ostaminen olisi entistä helpompaa. Tuomme myyntilaatikoita uusille paikkakunnille, jotta vaatteita olisi entistä helpompi laittaa myyntiin.

Lisäksi kehitystyön alla ovat mm. tuotteiden valokuvaus, tuotetietojen rikastaminen, paremmat hakutyökalut tuotteiden löytämiseen, myyjän omat sivut, tilitystietojen esitys, pakkausmateriaalit, ja tietenkin käsittelykapasiteetti tavaramäärän kasvaessa.

Avaamme pian myös kansainvälisen kaupan ja Euroopan toimitukset ennen kesää, jolloin myytävien tuotteiden potentiaalinen markkina-alue ja menekki kasvaa selvästi.

Parannamme myyjäehtoja vielä siinäkin suhteessa, että 1.4.2018 alkaen Emmy voi harkintansa mukaan pidentää yksittäisen tuotteen myyntiaikaa maksimissaan 12 kk asti. Näin esimerkiksi helmikuussa myyntiin päätynyt toppatakki voisi saada lisäaikaa seuraavaan sesonkiin sen sijaan, että se poistettaisiin myymättömänä kaupasta elokuun lopussa.

Ostajien osalta kaikki yllä oleva tarkoittaa tietenkin entistä parempaa valikoimaa ja helpompaa ostamista. Palautuksiin tulemme kuitenkin ottamaan 1.4.2018 alkaen käyttöön palautusmaksun 2,90 € per palautus. Vaatteen koko ei aina osu kohdilleen tai jokin tuote ei muuten vain miellytä. Tällöin ne pitää tietenkin voida palauttaa. Mutta tavaroiden kuljettaminen edestakaisin kuormittaa myös ympäristöä. Haluamme kantaa kortemme kekoon tämän hillitsemiseksi, ja siksi otamme palautusmaksun käyttöön.

Nyt on paras aika laittaa kesävaatteet myyntiin

Juuri nyt on kevät- ja kesävaatteiden kuumin myyntiinlaittoaika käynnissä. Jätä siis toppavaatteet odottamaan syksyn myyntisesonkia ja laita sen sijaan kesäisemmät tamineet saman tien sisään!

Eli ei muuta kuin kääritään hihat ja kerätään myyntiin tulevat vaatteet vaatekaapeista, ja tiputetaan johonkin Emmyn 30:stä myyntilaatikosta tai postin kyytiin. Emmy tekee kaiken muun puolestanne!

Keväisin terveisin, Juha Mattsson Emmyn toimitusjohtaja