Hyytävä Halloween-etu! KAIKKI –25 % koodilla HALLOWEEN24 31.10. klo 24 asti.
Ilmainen toimitus yli 99 € tilauksiin

Myyjäehdot

Voimassa 22.11.2022 alkaen.

Emmyn myyntiehdot uudistuvat 1.11.2024. Katso mikä tulee muuttumaan >>

MYYNTIPALVELU

Emmy Clothing Company Oy (Y-tunnus 2693438-9) (jäljempänä “Emmy”) myy käytettyjä tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Käytetyt tuotteet myydään komissiokauppana, jossa tuotteen omistaja (”Myyjä”) on toinen yksityishenkilö, mutta ostaja (”Ostaja”) tekee kaupan Emmyn kanssa.

Toimittaessaan tuotteet myytäväksi Emmylle Myyjä hyväksyy nämä Myyntiehdot. Emmy lajittelee, kuvaa, hinnoittelee ja varastoi tuotteet myynnin ajaksi. Emmy huolehtii ostettujen tuotteiden toimittamisesta Ostajalle, mahdollisten palautusten käsittelystä, maksusuoritusten keräämisestä, asiakaspalvelusta sekä myyntituottojen tilittämisestä Myyjälle.

Sovellamme käytettyjen tavaroiden myynnissä arvonlisäverolaissa (AVL 79 a §) tarkoitettua marginaaliverotusmenettelyä. Tästä johtuen käytettyjen tuotteiden arvonlisävero on 0 %. Sen sijaan mahdollisissa muissa tuotteissa, yritysmyyjien tuotteissa sekä postituskuluissa on 24 % arvonlisävero.

Pidätämme oikeuden näiden ehtojen muutoksiin, mukaan lukien hinnoittelu, myyntiajat ja myyntituotto-osuudet.

TUOTTEIDEN TOIMITTAMINEN

Emmy vastaanottaa myytäväksi käytettyjä naisten, miesten ja lasten merkkivaatteita, -kenkiä, -asusteita, -aurinkolaseja ja -laukkuja sekä retkeilytuotteita. Tuotteiden on oltava myyntikelpoisia (ehjä, puhdas, hajuton, ajanmukainen, tuotemerkki paikoillaan). Emmy ylläpitää kulloinkin voimassa olevaa listaa tuotemerkeistä, joita ei oteta myyntiin.

Myyntiin tulevia tuotteita voi toimittaa Emmyyn usealla eri tavalla:

  1. Tilaamalla Emmy-kotinouto -palvelu
  2. Julkisilla paikoilla sijaitseviin Emmyn myyntilaatikoihin ja yhteistyökumppaneiden myyntipisteisiin
  3. Postipakettina Postin pakettiautomaattiin tai toimipisteeseen
  4. Matkahuollon pakettina pakettiautomaatin tai toimipisteen kautta
  5. Tuomalla itse Emmyn toimipisteeseen (Hemmolankatu 19, 08150 Lohja)

Tuotteet tulee pakata kestäviin pakkauksiin ja suljettava niin, että ne eivät pääse avautumaan. Postilla toimitettaessa paketin maksimikoko on 100 x 60 x 60 cm ja 35 kg. Matkahuollon paketin maksimimitat ovat 70 x 50 x 47 cm. Emmy-kotinoudossa yhden laatikon maksimimitat ovat 80 x 60 x 50 cm ja maksimipaino on 20 kg. Kaikilla edellämainituilla tavoilla toimitettaessa yksi pakkaus on yksi myyntierä. Samalla kertaa Myyjä voi toimittaa useamman myyntierän.

Emmy-myyntilaatikoihin toimitettaessa tuotteet voi pakata myös kestokasseihin tai kestäviin muovipusseihin. Myyntilaatikon suuaukosta mahtuu sisään noin 60 x 30 cm pakkaus. Myyntilaatikoihin tuotteita jätettäessä yksi myyntierä voi sisältää useamman pakkauksen.

Myyjän on ennen toimitusta täytettävä Emmyn sähköinen myyntilähete. Jokaisen toimitettavan pakkauksen päälle tulee kirjoittaa selkeästi myyntilähetteeltä saatu EMMY-tunniste. Myyntilähetteen valintoja sovelletaan kaikkiin kyseisen erän pakkauksiin, pois lukien tilitystapa. Myyntituottojen tilitystapavalinta tulee voimaan kaikkiin Myyjällä myynnissä oleviin myyntieriin. Myyjällä voi olla siis vain yksi myyntituottotapa kerrallaan voimassa, jolloin se koskee kaikkia myynnissä olevia myyntieriä.

Myyjä vastaa siitä, että Myyjän antamat tiedot ovat oikein eivätkä loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia. Myyjä vastaa kaikissa tilanteissa siitä, että Myyjällä on oikeus myydä ja lähettää toimittamansa tuotteet Emmylle myytäväksi.

Emmy ei vastaa myyntieristä, joista puuttuu EMMY-tunniste tai joita ei ole pakattu asianmukaisella tavalla.

Tuotteiden jättäminen Emmyn myyntilaatikkoon tapahtuu Myyjän omalla vastuulla. Emmy vastaa tuotteiden käsittelystä ja säilytyksestä siitä eteenpäin, kun ne on vastaanotettu Emmyn toimipisteeseen. Emmyn myyntilaatikot ovat lukollisia ja ne pyritään aina sijoittamaan kameroin tai muuten valvottuun sisätilaan, jossa on aukioloaikoina jatkuvasti useita ihmisiä lähettyvillä. Laatikoissa on myös näpistelyä estävä rakenne.

Emmyn vahingonkorvausvastuu rajoittuu kaikissa tapauksissa suoriin vahinkoihin ja maksimissaan 50 %:iin yksittäisen tuotteen käyvästä myyntiarvosta.

MYYNTIAIKA

Emmy sitoutuu myymään tuotteita 6 kk. Myyjä sitoutuu Myyjäehdot hyväksymällä antamaan tuotteensa Emmylle myytäväksi 6 kk ajaksi.

MYYNTIKANAVAT

Tuotteet myydään ensisijaisesti Emmyn hallitsemissa verkkokaupoissa. Emmyllä on oikeus Myyntiajan puitteissa listata tuotteet myytäväksi myös muihin kanaviin, kuten nettihuutokauppaan, -palstoille, sähköisiin markkinapaikkoihin tai Emmyn yhteistyökumppaneiden nettikauppoihin. Emmy saa myydä tuotteita myös suoraan varastolta, tapahtumissa sekä mahdollisissa omissa ja yhteistyökumppaneiden myyntipisteissä.

TUOTTEIDEN ARVIOINTI JA MYYNTIIN LAITTAMINEN

Emmy arvioi jokaisen tuotteen kunnon ja myyntikelpoisuuden, ja tekee päätöksen sen myyntiin laittamisesta. Tuotteen myyntikelpoisuuden arvioinnissa noudatetaan voimassa olevia vaate- ja pakkausohjeita sekä Emmyn omaa harkintaa tuotteiden myyntikelpoisuudesta eli siitä, mitkä edellytykset tuotteilla on tulla myydyksi. Tuotteen on lähtökohtaisesti oltava Emmyn myytävien merkkien joukossa, ehjä, puhdas, hajuton sekä ajanmukainen, jotta se hyväksytään myyntiin. Emmy ei ota lainkaan myyntiin turkiksia, alusvaatteita, äitiyspakkauksen tuotteita, koruja, kelloja tai leluja. Pienikin reikä, ratkennut sauma tai muu vastaava virhe johtaa pääsääntöisesti tuotteen hylkäämiseen. Myöskin tahrat, kulumat ja ei-ajanmukaisuus ovat yleisimpiä hylkäämisen syitä.

Emmy voi jokaisen myytäväksi toimitetun tuotteen kohdalla päättää olla laittamatta sitä myyntiin. Ellei Myyjä ole Myyntilähetteessä valinnut Myyntiin kelpaamattomia tuotteita palautettavaksi takaisin itselleen, ne siirtyvät vastikkeetta Emmyn omistukseen. Tuotteet jatkokäsitellään joko hyväntekeväisyyteen, ympäristö- ja työllistämistyön tueksi tai toimitetaan tekstiilikierrätykseen. Tekstiilikierrätyksestä Emmy saa nimellisen lajittelukorvauksen kumppaniltaan, josta ei tilitetä tuottoa Myyjälle. Tällöin Myyjä ei voi enää saada tuotteita takaisin itselleen. Mikäli Myyjä on pyytänyt myyntiin kelpaamattomat tuotteet palautettavaksi, lähetetään tuotteet takaisin Myyjälle heti käsittelyn ja arvioinnin jälkeen. Palautus on maksullinen, ks. kohta “Tuotteiden palauttaminen takaisin myyjälle”.

Emmy ilmoittaa jokaisen myyntierän yhteydessä Myyjälle, kun hänen tuotteensa ovat menneet myyntiin. Suosittelemme, että Myyjä tarkistaa myyntiin laitettujen tuotteiden tiedot tällöin myyjäsivultaan ja ilmoittaa mahdollisista havaitsemistaan virheistä tai puutteista viipymättä Emmyn asiakaspalveluun (info@emmy.fi).

HINNOITTELU

Emmy asettaa myyntiin laitettaville tuotteille myyntihinnan, jonka Emmy parhaiten arvioi vastaavan sellaista markkinahintaa, jolla tuote menee kulloinkin kaupaksi. Myyntihinta alenee asteittain automaattisten alennusten myötä. Lisäksi Emmy voi milloin tahansa muuttaa tuotteiden myyntihintoja sekä asettaa niihin kohdistuvia alennuskampanjoita, jotka vaikuttavat lopulliseen kauppahintaan.

MYYMÄTTÄ JÄÄNEET TUOTTEET

Myyntiajan puitteissa kaupaksi menemättömät tuotteet siirtyvät myyntiajan päätyttyä Emmyn omistukseen vastikkeetta, ellei Myyjä myyntiajan päätyttyä lunasta myyjäsivunsa kautta haluamiaan tuotteitaan takaisin itselleen. Lunastus on maksullinen, kts. kohta "Tuotteiden palauttaminen takaisin myyjälle". Emmyn omistukseen päätyvät tuotteet jatkokäsitellään joko hyväntekeväisyyteen, ympäristö- ja työllistämistyön tueksi tai toimitetaan tekstiilikierrätykseen.

TUOTTEIDEN PALAUTTAMINEN TAKAISIN MYYJÄLLE

Myyntiin kelpaamattomat tuotteet:
Myyjällä on Myyntilähetteellä mahdollisuus valita, haluaako hän myyntiin kelpaamattomat tuotteet palautettavaksi itselleen. Mikäli myyntiin kelpaamattomat tuotteet palautetaan Myyjälle, tämä tapahtuu heti käsittelyn ja arvioinnin jälkeen. Palautuksesta peritään Palautuskulu 15,90 €.

Palautuskulua ei erikseen laskuteta Myyjältä, se vähennetään Myyjän myyntituotoista. Palautusmaksu vähennetään aina ensimmäisestä maksettavasta myyntituotosta, eikä valintaa voi enää sen jälkeen muuttaa.

Myyntitilin saldo voi kulujen vuoksi olla negatiivinen. Negatiivista saldoa ei peritä Myyjältä, mutta seuraavaa Myyntierää lähetettäessä Myyntituoton laskenta huomioi negatiivisen alkusaldon.

Myymättä jääneet tuotteet:
Myyntiajan (6kk) jälkeen Myyjä saa tiedon sähköpostitse, mikäli häneltä on jäänyt tuotteita myymättä. Myyjä voi tällöin käydä omalta Myyjäsivulta lunastamassa haluamansa myymättömät tuotteet takaisin 12,90 € Käsittelymaksua vastaan. Tämän lisäksi lähetyksestä veloitetaan Emmyn kulloisenkin hinnaston ja valitun toimitustavan mukainen toimitusmaksu, jos tuotteet lähetetään Myyjälle. Tuotteet voi myös noutaa Emmyn toimipisteeltä, jolloin toimitusmaksua ei lisätä. Lunastus on tehtävä 2 viikon sisällä viestin saamisesta. Tämän jälkeen tuotteet siirtyvät vastikkeetta Emmyn omistukseen.

MYYJÄN TUOTTO

Emmy maksaa kunkin myydyn tuotteen lopullisesta kauppahinnasta myyntituotto-osuuden Myyjälle (”Myyntituotto”), ja pitää itsellään loppuosan komissiona. Jokaisesta myydystä tuotteesta lasketaan myyntituotto erikseen. Myyntituotot maksetaan kulloinkin voimassa olevan tuotto-osuustaulukon mukaisesti. Mahdolliset Emmyn asettamat kampanjat ja alennukset vaikuttavat lopulliseen kauppahintaan ja siten myös Myyntituottojen suuruuteen.

Myyjä voi valita maksetaanko Myyntituotto rahana vai Emmyn tai Emmyn yhteistyökumppaneiden lahjakortteina. Myyjä voi halutessaan lahjoittaa myyntituottonsa myös Emmyn hyväntekeväisyyskohteisiin, tai jättää ne lunastamatta, jolloin Emmy käyttää nämä tuotot palvelunsa kehittämiseen.

Emmy tilittää mahdolliset myyntituotot Myyjälle vasta, kun maksu on kokonaisuudessaan vastaanotettu Ostajalta. Myyntituotot maksetaan ja lahjakortit myönnetään kerran kuussa, myyntihetkeä seuraavan kuukauden lopussa. Näin Ostajalle taataan riittävä aika vastaanottaa tuotteet sekä lain mukainen 14 päivän palautusoikeus.

Mikäli Myyntituottoa on yhden kuukauden jaksolla kertynyt vähemmän kuin 10 €, jää se odottamaan ja se huomioidaan seuraavan kuukauden Myyntituotossa. Kaikki maksamattomat Myyntituotot tilitetään viimeistään Myyntiajan päättymisen jälkeen, seuraavan kuukauden viimeinen päivä. Minimisumma lopputilityksissä on 1 €. Tätä pienempiä summia emme maksa tilille emmekä kirjoita lahjakorttina.

KÄSITTELY- JA KULJETUSKULUT

Emmy vähentää Myyjän toimittamien tuotteiden ensimmäisestä Myyntituotosta 6,90 € käsittely- ja kuljetuskuluja per myyntilaatikkoon tai yhteistyökumppanin myymälään jätetty erä ja Postin sekä Matkahuollon kautta toimitettuna 6,90 € per postitettu paketti (myöhemmin ”Kuljetuskulu”). Emmy-kotinoudon hinta 6,90 € maksetaan tilatessa. Mikäli Myyjä toimittaa vaatteet itse Emmyn toimipisteeseen, Kuljetuskuluja ei vähennetä. Sekä Kuljetuskulu että Palautuskulu veloitetaan Myyntituotosta ennen niiden maksamista Myyjän tilille tai siirtämistä lahjakortille.

Vuoden 2022 puolella myyntiin laitetuista tuotteista veloitamme käsittelymaksun 1,30 € per myyty tuote ja kaikista 1.1.2023 ja sen jälkeen myyntiin lisätyistä tuotteista veloitamme julkaisumaksun 1 € per julkaistu aikuisten tuote ja 0,50 € per julkaistu lasten tuote. Käsittely- ja julkaisumaksu vähennetään myyntituotoista. Mikäli myyntituotto jää pienemmäksi kuin veloitettavat maksut myyntituotto on 0 €. Myyjän ei missään tilanteissa tarvitse maksaa negatiivista saldoa Emmylle. Emmyllä on lisäksi oikeus periä Myyjältä kohtuulliset Myyjän toiminnasta aiheutuvat lisäkulut, mikäli Myyjä ei noudata annettuja ohjeita tavaroiden myyntiin jättämisessä (esim. runsas määrä myyntiin kelpaamattomia tuotteita).

VASTUUNRAJOITUKSET JA YLIVOIMAINEN ESTE

Emmy ei vastaa viivästyksistä tai vahingoista, jotka johtuvat sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota se ei ole kohtuudella voinut ennakoida tai jonka seurauksia se ei voi välttää. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan muun muassa työtaistelutoimenpide, henkilökunnan sairastuminen, tulipalot, luonnonkatastrofit, tuonti- ja vientikiellot sekä häiriöt kuljetuksissa.

Verkkokaupan toiminta voi keskeytyä Emmystä riippumattomista syistä. Emmy ei voi taata jatkuvaa, häiriötöntä tai turvattua verkkokauppaan pääsyä ja käyttöä. Verkkokauppa tarjotaan ”sellaisena kuin se on”, ”siten kuin käytettävissä” ja kaikkine virheineen.

MUUTA

Maksuhäiriötilanteessa Emmy tai sen kumppani käynnistää perintäprosessin ja kattaa perinnästä mahdollisesti aiheutuvat kustannukset. Mahdollisessa luottotappiotilanteessa Myyntituottoa ei kyseessä olevan tuotteen osalta tilitetä ollenkaan.

Mahdolliset riidat ja erimielisyydet Myyjä voi saattaa Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Jos riita tai erimielisyys päätyy tuomioistuimeen, riita käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa.